Var Mads Holger min generations Tove Ditlevsen?

Af Iben Krog Rasmussen 72

Det er overalt på de sociale medier, på forsiden af alle nyhedssites og på alles læber. Mads Holger er død. Jeg blev helt paf, da jeg læste det, og jeg har lige siden været i et mærkeligt humør. Mærkeligt humør, fordi jeg slet ikke kendte Mads Holger, og alligevel er jeg trist. Jeg kondolerer med alle jer, hvor Mads Holger satte sit direkte spor. Nogen mennesker sætter større spor end andre.

På mit natbord ligger bogen ”TOVE DITLEVSEN. JEG VILLE VÆRE ENKE OG JEG VILLE VÆRE DIGTER” udgivet af Olga Ravn og Sort Samvittighed. Det er en bog med glemte Ditlevsen-tekster, og selvom Tove Ditlevsen var kvinde, levede i forrige århundrede og at hende og Mads Holger sikkert vil være uenige om meget, så kan jeg -i håbet om hverken at fornærme den ene eller den anden- ikke lade være med at sammenligne deres skæbne, sammenligne deres karakter.

De var begge markante skikkelser i den offentlige debat, og de var en del af det kulturelle København. De havde begge en pen, der var skarpere end noget tveægget sværd, og var offentlige stemmer med talent og format. De skabte samfundet, og var skabt af samfundet. Tove Ditlevsen i kraft af hendes kvindelige frigjorthed og Mads Holger i kraft af sit manglende faderskab. Mens Tove Ditlevsen havde en klumme i Familie Journalen, havde Mads Holger det i Berlingske. Begge blandt de mest læste klummer i deres tid. De udgav begge udskældte romaner, begge med referencer til deres barndom. De levede af deres historier, men de blev også til en historie i sig selv. De tog begge deres eget liv, men er begge udødelige.

Nogen vil måske sige, at det er en lidt for stor sammenligning at sammenligne Mads Holger med Tove Ditlevsen. Men hvis du spørger en ”millennials”, hvem der for dem, har været den mest underholdende, og den største og vigtigste stemme i den offentlige debat, så tror jeg at rigtig mange i min generation vil svare: Mads Holger.

Jeg kendte ikke Mads Holger, og jeg har aldrig mødt ham. Han var 14 år ældre end mig, i mine øjne en voksen mand. Vi minder ikke om hinanden, har ikke haft samme slags ungdom og har sikkert heller ikke haft ambitionen om det. Mads Holger beskrev i sine spæde år VU’ere som glade mongoler på vej til en Shubidua-koncert, brugte sine weekender på jetset-klubber i KBH og drak Bourgogne. Modsat var jeg i mine spæde år medlem af selv samme ”mongol-VU”, dansede hver fredag på det lokale provinsdiskotek og drak aldrig andet end Maribo-øl.

Alligevel sidder jeg i dag tilbage med en følelse af tomhed. Der vil mangle noget i den offentlige debat. Mangle noget for mange unge i min generation. Nogen mennesker sætter større spor end andre, og visse mennesker sætter spor hos selv personer, som de aldrig har mødt. Tove Ditlevsen var sådan et menneske. Det samme var Mads Holger.

Det er vi alle dybt taknemmelige for. Må Mads Holger hvile i fred.

72 kommentarer RSS

  1. Af Jan Petersen

    -

    Uendelig trist når så ung en mand vælger selvmord som alternativ til livet. Endnu mere trist når jeg så nyheden på min egen 66 års fødselsdag 🙁

    Ære være mindet om Mads Holger – hans blog var læsbar 🙂

  2. Af J Marti

    -

    Yderst tragisk og trist. At tage sit liv som 38 årig. Især da han virkede til ikke at tage modgang til sig.

    Han skrev den første kommentar til undertegnede for nylig på sin blog, og vist den sidste kommentatør han kommenteret. Måske derfor jeg føler det mere, da jeg aldrig var enig med ham..

    Og tragisk for de efterladte naturligvis. Så ung. Borgerligheden om “det perfekte menneske” grunden? Opvokset på nørrebro var han jo, og måske aldrig accepteret der og forsøgte derfor dobbelt?

    Virkelig sørgeligt er det ihvertfald!

  3. Af Henrik Knage

    -

    Kendte ikke Mads Holger, men har læst de fleste af hans indlæg, og synes han var charmerende, sympatisk og kejtet, på én og samme tid. Det er mest hans rejsebeskrivelser jeg hæfter mig ved f.eks. hans tur med “Orientexpressen”, eller “Den Trans sibiriske Jernbane”, samt turen til Roskildefestival, der får mig på sporet af en mand, en type mand, der levede i starten af det 20. århundrede og som gik under kærenavnet “Levemand”. Der findes en hel bogserie f.eks. “Levemand Til Søs” og disse beskrivelser svarer meget godt til det Mads Holger selv udtrykker mht. skønne kvinder og livet der skal nydes.

    Sådan en mand var Mads Holger, og han kan sammenlignes med Jules Verne, ham der skrev “Jorden Rundt På 80 Dage”. På det tidspunkt hvor bogen blev skrevet, da var “Loge – kulturen” i højsæde, og her ville Mads Holger have følt sig som en fisk i vandet, men tiderne er skiftet fra Loge – kultur, til Golf – kultur, og jeg tror ikke Mads Holger brød sig om golf, og derfor må han have følt sig som et delt menneske, mellem på den ene side en fortid, der var forsvundet, og så en ny han ikke forstod.

    Jeg kunne godt li´ham. Æret være hans minde.

  4. Af Erik K.

    -

    Jeg har ikke læst Tove Ditlevsen eller også har jeg i gymnasiet og heldigvis fortrængt, men jeg har læst og lyttet til det meste Mads Holger skrev og talte om i radio.

    Jeg tænker Mads Holger måske snarere ender med at være en Michael Strunge (som jeg heller ikke har læst ).

    For min generation, jeg er et par år yngre, er han i hvert fald det tætteste vi kommer på den tragiske digter, hvad han sikker gerne vil vedkende sig.

    Men Mads Holger var en ener, hamrende intelligent og en af meget få danskere, de tælles vel på to hænder, der havde en klar plan for at omstyrte det bestående rød-radikale femi-diktatur. Altså fuldstændigt tage et opgør med det, ikke være lidt mere eller mindre socialdemokrat. Jeg giver Mads Holger æren for at have nærmest ene mand iværksat en intellektuel konservativ revolution i Danmark. Det har han slet ikke fået nok respekt for, vi er mange der har skiftet holdninger og er blevet meget klogere på grund af blandt andet Skriftestolen på Radio247.

    Desværre er det med Mads Holger som med så mange andre store danskere, især dem der har formastet sig til at prøve noget, leve, opdage i udlandet at de ikke kan vende hjem uden de straks melder sig under jantelovens faner. Således blev globetrotteren Mads Holger trynet ned under gulvbrædderne af først en flok ungdomspolitiske rænkesmædere og sidenhen kulturradikale boganmeldere. Så var alt nemlig godt i jantelovs-Danmark igen, alt var ved det kendte, enhver kan hytte sin egen lille nepotistiske lod i socialstaten og ingen behøver forholde sig til udlandet.

    Det er desværre farligt at gå imod systemet i Danmark, se også Glistrup og Lars Seier – som sidstnævnte nærmest måtte flygte inden han blev den nye Kasi-Jesper hos SKAT. Men Mads Holgers offer er ikke glemt og vi skal mindes ham når vi får smidt hele det rød-radikale femi-diktatur på porten, det er ikke mange år væk,.

  5. Af keld andersen

    -

    Mads Holger kan ikke sammenlignes med Tove Ditlevsen. Det er en ubegavet sammenligning,

    Mads Holger var en mand, som forsvandt ind i selviscenesættelse og overflade, og dermed håbede på at gemme sine inderste traumaer og smerte stangen.

    Det kan man næppe sige om Tove DItlevsen, der gjorde det stik modsatte.

    »Jeg kan ikke løbe fra, at min mor var enlig mor og sygeplejerske, og min far blev udråbt som Hiv-manden på Ekstra Bladets spiseseddel og hængte sig selv i en fængselscelle. Jeg har klaret mig på trods. Min udfordring har været at finde ud af, hvem jeg skulle være, fordi jeg ikke havde en far i mit liv. Min far efterlod mig intet udover en gæld, som jeg venligst afslog at vedkende mig,« sagde Mads Holger i oktober til BT.

    Mads Holger udtrykker sig “Jeg kan ikke løbe fra at min mor var enlig og sygeplejerske…”, det peger imod at Mads Holger ikke har accepteret sin fortid, men tværtimod distanceret sig fra den, og måske ligefrem er skamfuld overfor den.

    Som om at han ser ned på sin baggrund, fra et andet ophøjet sted,

    Mads har naturligvis været dybt psykisk påvirket af sin fars liv og skæbne og fravalg af ham, som barn, – men det var ikke det, han skrev om eller bloggede om.

    Det var for det meste ovefrladiske emner, som alt sammen var kunstig selviscenesættelse, for at finde anerkendelse.

    Det er naturligvis dybt tragisk og uendeligt sørgeligt, at et ungt menneske er dødt.

    I bør tale om selvmord og vigtigheden at at række ud og hjælpe hinanden, fremfor at gøre Mads Holger til Tove Ditlevsen.

    Og i bør tale om at vi lever i en ulækker overfladisk tid, hvor mennesker på alverdens blog og websider, skaber en kunstig personlighed af sig selv.

    Det er noget sygeligt pis med alt denne selviscenesættelse.

    Stop det lort og vær dig selv – hvis du tør se hvad og hvem du er.

  6. Af Tom Erne

    -

    En saerdeles usmagelig antagelse du kommer med Keld Andersen.
    Du antager at Mads Holger var en selviscenesat facade, ligesom du goer dig antagelser omkring, hvordan han har haft det ift sine foraeldre og opvaekst. Du kendte ham ikke, og kan saaledes ikke paa nogen maade kloge dig paa noget af dette.
    Jeg har haft flere indirekte moeder med ham, igennem et aarti eller halvanden, og kan bare sige, at han aldrig paa noget tidspunkt har givet skyggen af udtryk for at vaere en anden, en den han var i offentligheden. Han var rent faktisk speciel. Han var anderledes, med sin stilsikre anakronistiske udstraaling. Han var voldsomt begavet og ekstremt vidende, helhjertet interesseret i baade politik og kultur, samt de mennesker og samfund han var en del af. Og ioevrigt overdrevent morsom!
    Mads Holger var en ener, uanset om han var sammenlignelig med Tove Ditlevsen eller ej. Hende har jeg aldrig haft fornoejelsen af at moede!

  7. Af Helle Hansen

    -

    Det er en usmagelig sammenligning. Tove Ditlevsen ville på ingen måde kunne identificere sig med Mads Holger. Tove Ditlevsen afdækkede alt det hykleri som findes i det såkaldte ” bedre borgerskab “. Mads Holger fremstod som en mand som af uvisse grunde , ville ” det bedre borgerskab ” i en grad ,som hørte en anden tid til. Det er svært at navigere i en verden hvis man føler, at alle andre er ” de forkerte ” . Det er selvfølgelig forståeligt , at alle de mennesker som Mads Holger berørte i det virkelige liv , udtrykker deres sorg. Men måske skal lektien være , at påskønne mennesker ,mens de stadig er i live. For at blive ophøjet på en piedestal efter døden, har jo reelt ingen værdi.

  8. Af Alla Jensen

    -

    Nej det var han ikke. Han var ikke Tove Ditlevsen. Når et menneske beslutter sig til selv at ende sine dage i utide, er det fordi det menneske ikke har det godt. Det er og bliver smertefuldt for familien. Jeg kondolerer.

  9. Af Betina Rehné

    -

    Jeg er enig. Han minder og mig om Michael Strunge. Både hans liv og hans måde at kommunikere på.

  10. Af Flemming Lau

    -

    Det er altid tragisk, når et menneske liv er så smertefuldt, at døden bliver eftertragtet. Hvil i fred.

  11. Af E. Larsen

    -

    Trist, trist, trist, — jeg føler med Mads Holgers nærmeste. Jeg var ikke altid enig med ham, men han var et godt “borgerligt pust”, som Pape, Brian og Jarlov nok ikke var helt på linie med meningsmæssigt.
    Du vil ikke blive glemt Mads Holger – uanset en 24-årig piges tåbelige forsøg på en Tove D.-sammenligning samt himmelråbende uvidenhed om hvad du stod for m.m.

  12. Af Maria Due

    -

    Jeg er helt enig med Keld Andersen og finder sammenligningen med Tove Ditlevsen hen i vejret. Som 24-årig ville jeg have ment det samme, og jeg græmmer mig over, hvordan folks vurderingsevnen forvitrer i disse år.

    For meget dårlig smag i tv og på de sociale medier, for mange illusioner, for meget hovedløst snobberi for glimmer osv. osv. For meget tomhed, for mange tomhjernede journalister, der ikke kan skelne mellem skidt og kanel eller blot er ligeglade. Konservatisme var det ikke, nærmere snobberi for noget, der aldrig har eksisteret, så for en gangs skyld vil jeg give De Konservative ret, Mads Holger passede ikke ind i deres parti, og hans illusion om at passe ind i jetsettets verden var vel ikke mulig at opretholde længere. Det er meget trist, når et liv ender på den måde, og for den mor, der “kun” er sygeplejerske må det være ekstra tungt.

  13. Af Ferdinand Egidius Sander

    -

    Sørgeligt! Alt for tidligt at dø.

    Jeg morede mig meget over, at læse hans indlæg om Folkemødet på Bornholm og Roskildefestivalen. Han var eminent til at beskrive det absurde i situationen på en underfundig tragikomisk måde!

    Hvil i fred!

  14. Af J. Hans en

    -

    Men hvis du spørger en ”millennials”, hvem der for dem, har været den mest underholdende, og den største og vigtigste stemme i den offentlige debat, så tror jeg at rigtig mange i min generation vil svare: Mads Holger.
    Skriver Iben Krog Rasmussen .

    Ja, for Iben Krog Rasmussen er det vel underholdning som er det vigtigste.
    Tove Ditlevsen og Mads Holger kan ikke sammenlignes.
    Slet ikke deres forfatterskab.

  15. Af J Marti

    -

    “Det er meget trist, når et liv ender på den måde, og for den mor, der “kun” er sygeplejerske må det være ekstra tungt.”
    Frk. Due

    ja, hattedamers meninger vejede nok noget for tungt for Mads Holger…Den positive jantelov må genindføres..Den betød bla. at disse borgerlige konservative overfladiske dyder om mærkevarer i påklædning, og borgerlig opførelse ikke blev taget som andet end det var og er, overfladiskhed..

    At MH blev smidt ud af de konservative kan undre undertegnede…Det må have været cowboystøvlerne med jakkesættet? At de ikke så deres snit til at få en” frafaldne” arbejdersøn opvokset med jantelov i blodet, der så blev “rebel i borgerlighed” 2 gange over, viser ikke så lidt manglende opportunisme i de konservative i dag..Og det kunne man måske være godt tilfreds med, selvom denne desværre blot er overtaget af jantelovens fjende nr. 1, kuglefrastøderen og LA.

  16. Af J Marti.nez

    -

    “Det er meget trist, når et liv ender på den måde, og for den mor, der “kun” er sygeplejerske må det være ekstra tungt.”
    Frk. Due

    ja, hattedamers meninger vejede nok noget for tungt for Mads Holger…Den positive jantelov må genindføres..Den betød bla. at disse borgerlige konservative overfladiske dyder om mærkevarer i påklædning, og borgerlig opførelse ikke blev taget som andet end det var og er, overfladiskhed………

    At MH blev smidt ud af de konservative kan undre undertegnede…Det må have været cowboystøvlerne med jakkesættet? At de ikke så deres snit til at få en” frafaldne” arbejdersøn opvokset med jantelov i blodet, der så blev “rebel i borgerlighed” 2 gange over, viser ikke så lidt manglende opportunisme i de konservative i dag..Og det kunne man måske være godt tilfreds med, selvom denne desværre blot er overtaget af jantelovens fjende nr. 1, kuglefrastøderen og LA.

  17. Af H. C. Hansen

    -

    … også havde Tove Ditlevsen ikke en klumme i Familie Journalen, hun havde en brevkasse som fortrinsvis modtog breve fra kvinder med problemer..

  18. Af Niels Peter Lemche

    -

    Nå, Martini, det tog dig/jer to døgn at komme jer af chokket over, at der var en, der har afsløret jer. Lad os se, hvor længe I kan holde jer på måtten?

  19. Af Brian Jørgensen

    -

    Måske mere en Turell Strunge type, hvis der skal samlignes

    Utroligt trist at han er gået bort og på den måde, hvil i fred Mads Holger

  20. Af Maria Due

    -

    Marti/Martinez/SS/Henrik Knage.

    Bvadr. Jeg citerede netop Keld Andersens Mads Holger citat (d.d. 7:18):

    “»Jeg kan ikke løbe fra, at min mor var enlig mor og sygeplejerske”,

    fordi jeg ikke kan få øje på en undskyldning for at bagtale sin mor og sociale baggrund på den måde. Manden må jo have været en kæmpe snob, der byggede et korthus op som beskyttelse.om en uvirkelig verden, som han kaldte konservativ. Det holdt ikke til et voksenliv i hverdagen, og det kan andre i udsatte positioner lære af. Hvis de vil og tør. Mads Holger var jo ikke ene om at have problemer med sit image og sin selvopfattelse, den tilstand er på vej til at blive en folkesygdom.

  21. Af J Mar.tinez

    -

    “og drak aldrig andet end Maribo-øl.”

    Er dette nisseøl?

    AF NIELS PETER LEMCHE – 6. JULI 2016 12:23
    “Nå, Martini, det tog dig/jer to døgn at komme jer af chokket over, at der var en, der har afsløret jer. Lad os se, hvor længe I kan holde jer på måtten?”

    Nej, kommentarer om det, de er blot ikke blevet offentliggjort..Hvilket er yderst svinsk af avisen..

    Dit paranoia , som fint følger Rosas er nu meget sjovt..Rosa fortæller hun vil hacke berlingske via 2 venner på sin arbejdsplads, at jeg skulle sidde i fængsel mv..At hun kender min adresse …Fruentimmer trusler jeg kun kan grine ad, som en politianmeldelse, og for hvad?
    Hvilken kommentar relateres til forresten? En person har skrevet indlæg i undertegnedes navn over det hele de sidste dage.Hun må nok hellere lige tage det der med hackningen op med Berlingskes it afdeling først?
    Bare en trussel herom, kan føre til Fængselsstraf Rosa, og det bliver ikke iblandt venner i Israel…Undskyld Island. 🙂 Og politianmeldt mig gerne.. 🙂 Der er intet at komme efter.

    og få dig så ellers en juleøl, din kravlenisse..

  22. Af J Mar.tinez

    -

    “og drak aldrig andet end Maribo-øl.”

    Er dette nisseøl?

    Frk. Due..

    Nå ja, i det tilfælde er vi altså enig..Selvom siden han er død, syntes jeg vi skal lade kritikken på det personlige plan ligge mht mh…Muligt hans familie læser dette..

    AF NIELS PETER LEMCHE – 6. JULI 2016 12:23
    “Nå, Martini, det tog dig/jer to døgn at komme jer af chokket over, at der var en, der har afsløret jer. Lad os se, hvor længe I kan holde jer på måtten?”

    Nej, kommentarer om det, de er blot ikke blevet offentliggjort..Hvilket er yderst svinsk af avisen..

    Dit paranoia , som fint følger Rosas er nu meget sjovt..Rosa fortæller hun vil hacke berlingske via 2 venner på sin arbejdsplads, at jeg skulle sidde i fængsel mv..At hun kender min adresse …Fruentimmer trusler jeg kun kan grine ad, som en politianmeldelse, og for hvad?
    Hvilken kommentar relateres til forresten? En person har skrevet indlæg i undertegnedes navn over det hele de sidste dage.Hun må nok hellere lige tage det der med hackningen op med Berlingskes it afdeling først?
    Bare en trussel herom, kan føre til Fængselsstraf Rosa, og det bliver ikke iblandt venner i Israel…Undskyld Island. 🙂 Og politianmeldt mig gerne.. 🙂 Der er intet at komme efter.

    og få dig så ellers en juleøl, din kravlenisse..

  23. Af Henrik Knage

    -

    Der er noget underligt vemodigt over at sammenligne folk, der har taget deres eget liv, med hinanden, og det tror jeg heller ikke Mads Holger ville have brudt sig om, selv om jeg ikke kendte ham. Jeg vil hellere sammenligne Mads Holger med en slebet diamant, med mange facetter og mange tallenter, som nu kommer til syne.
    Han var unik, ikke mindst i sprog og formidling, samt hans måde at tale på, og jeg kan ikke lade være med, at tænke på filmen “Backflash Of A Fool” når jeg tænker på Mads Holger – ikke som hovedrolle, men som instruktør – for Mads Holger kunne have været glimrende, som filmskaber.
    På et tidspunkt i filmen, stilles spørgsmålet om : Are you Roxy- girl, or are you Bowie – girl? Der findes intet svar, for titel – melodien starter Brian Ferry, mens Bowie tager over ca. midt i, og løfter den til dørs. En anden sekvens er, at en mor til et barn, beder sin datter om at gå langt ud for at lege, fordi der er en mand på besøg (fjolset). Lidt senere ser man datteren stå oppe på en mine, der er skyllet i land, på Englands kyst. Og “Landsbytossen” en gammel kone står og råber til barnet : Mine, mine, mine – ge´t away! Hvorefter barnet svarer tilbage : No, it´s mine!
    Boom.

    Det er en uhørt luxus, at tillade sig selv, at tage sit eget liv – da der er andre end én selv, der skal leve med smerten, og selvmord kræver 30 år i “Skærsilden”, hvis ikke for én selv, så for de pårørende.

  24. Af Henrik Knage

    -

    Maria Due

    Jeg kan garantere, at jeg ikke skriver i d´herres navne, end mit eget. Deres meninger her ingen sympati herfra, alt andet lige, end at de gerne må have dem; men du skal ikke fortætte dit korstog mod mig – for får du en sag på halsen!

  25. Af Henrik Knage

    -

    fortsætte

  26. Af Maria Due

    -

    Endnu flere trusler fra Henrik Knage. Sidst var de rettet mod Lemcke og kunne kun opfattes som voldelige.

  27. Af j nielsen

    -

    Jeg mener at der er en tendens til at selvmord er arveligt. Ligesom misbrug og vold. Fra far til søn. Set indefra træder man først for alvor ind i de voksnes rækker i det øjeblik man tager herfra.

    Derfor, skal man endelig selvhændigt afslutte sin eksistens på proteinform, så skal det ske inden man selv er blevet far.

  28. Af Jakob Rasmussen

    -

    Det vigtigste er, at andre ikke efterligner hans tragiske selvmord!!!

    Det gælder især unge mennesker, der har livet – med alle de uoverskuelige problemer, dét kan indebære – for sig.

    Han må have været ekstremt deprimeret, og når man er det, så er det meget svært at tro på, at man nogensinde kan finde glæde i livet igen. Men uanset, hvor deprimeret man er, så kan det rent faktisk lade sig gøre, at blive glad for livet igen – også uden “lykkepiller”, eller terapi.

    Det ved jeg af egen erfaring.

    Han var ikke en tragisk helt, i stil med Goethes Werther, og der er ingen ære i at vælge døden, fremfor et ordinært liv, blot fordi man ikke kan opfylde sine ambitioner. Han var en charmerende drømmer OG en hånlig, men velformuleret distanceblænder, der ikke kunne indfri de forhåbninger, som han selv og andre havde til ham.

    Og det kunne han tilsyneladende ikke leve med.

    Det er virkeligt trist, men det er først og fremmest meningsløst, og det værste, der kunne ske, ville være, at nogle af hans mange unge beundrere efterligner ham, og begår selvmord.

  29. Af Helge Nørager

    -

    Hv.l i fred.
    Hold dog op med at finde fork.aringer, i ved intet.
    Må.ke han lige havde fået en diagnose for d.delig c.ncer ?.
    Stop med jeres fordo.me.

  30. Af Niels Peter Lemche

    -

    Skulle Berlingeren i øvrigt ikke have redigeret listen over bidragydere her på bloggen. MadsHolger står der stadig som aktiv blogger.

  31. Af Henrik Knage

    -

    Maria Due.
    Jeg fremsætter ikke trusler, men du gætter på tilhørs – forhold, til bestemte personer, som jeg ikke har – og det er strafbart.

  32. Af Maria Due

    -

    Jacob Rasmussen 14;23.

    Ja! Det er jo det, der er det væsentlige, og det kan ikke understreges stærkt nok. Man kan blive glad igen, sågar lykkelig, men forudsætningen er jo, at man tager udgangspunkt i det, man er, og undlader at opbygge en falsk identitet. Dermed være ikke sagt, at man ikke må drømme, men at man samtidig skal beholde jordforbindelsen. Mads Holgers livsstil er ikke et godt eksempel at spejle sig i.

    *

    Niels Peter Lemche.

    Jeg læste et sted, at Berlingske vil lade bloggen stå en tid, så at folk kan læse, hvad han skrev, men at der er lukket for kommentarer. Det synes jeg, er en god løsning.

  33. Af Henrik Petersen

    -

    Uanset hvad vil jeg altid tænke på Mads Holger som en ekstremt velskrivende og meget vidende skribent. Mine tanker vil gå til hans efterladte, og jeg er oprigtigt ked af, at han ikke opsøgte hjælp i tide.

    Men livet er jo grundlæggende en dødelig sygdom, og vi ender der alle sammen på et tidspunkt blandt ormene. Mads Holger blot længe før nødvendigt.

    Jeg er muligvis for dum til at forstå analogien mellem Tove Ditlevsen og Mads Holger. Synes bare ikke, den er på sin plads.

    Pas på hinanden, værdsæt hinanden mens I har hinanden, og må jeg have lov at anbefale livslinien?

  34. Af E. Larsen

    -

    Ja, Maria Due, – det undrer mig lidt at du ikke er enig med undertegnede?
    Du giver mange mærkelige indlæg , der gør det svært at “placere” dig i politiske holdninger m.m.? Stå dog frem med hvad (skøre) parti du supporter!
    Men disse unge såkaldte “milleniere” er jo præcis dem der bliver årsag til at Danmark bliver overtaget inden 20 år. DE FORSTÅR INTET – INTET.

  35. Af E. Larsen

    -

    Niels Peter Lemke, du er da en usædvanlig ubehagelig person. Respekter dog den stakkels Mads Holger – men nej – ham kunne du jo heller ikke lide.
    Men hold dog din kæ..! Og uanset hvad du skriver – jeg gider ikke debattere med dig og Martinez, niels juul m.fl. – så jeg – jeg vil savne Mads Holger.

  36. Af Freja Zaga

    -

    I jeres kolofon skriver I:

    “”Generation Y”, dem der er født mellem de tidligere 1980ere og frem til de tidlige år i Nullerne.”

    Jeg forstår ikke det med de ‘tidligere 1980ere’? Hvad er de erstattet med siden de nu er ‘tidligere’?

    Det er noget sjusk.

  37. Af Maria Due

    -

    E.Larsen, jeg har et indlæg i filteret, det er til Jacob Rasmussen men delvis et svar.

    Du kan umuligt have læst meget af mit skriveri, for det har aldrig været en hemmelighed, at jeg stemmer på Venstre, og selv om jeg ofte kritiserer partiet, er det der, jeg hører hjemme. Det hører nemlig med til en tryg borgerlig opvækst med både konservative og liberale elementer, at man godt tør kritisere sine egne, og at man ligefrem opdrages til at udvise en sund kritik og dermed udvikle en vurderingsevne, som siden kommer en til gavn og også vil være bydende nødvendig. Det hele starterede ved middagsbordets diskussioner, hvor børnene også blev hørt og opmuntret til at have en mening. Der var overskud til at være forskellige.

    Hvis jeg var opvokset i et socialdemokratisk hjem, havde jeg sikkert lært, at man skal stå skulder ved skulder – uanset. Og noget af det. som jeg har lært af mange års debatdeltagelse, er at jeg er mere trofast som vælger, end mange af dem, der ligesom jeg er stærkt islamkritiske og tror, at det pr. automatik gør dem til borgerlige med alt, hvad det betyder af mærkesager og holdninger. Jeg græmmer mig over, hvordan begreber som konservatisme og liberalisme udlægges af dem, der ikke er vokset op med dem, og i Mads Holgers tilfælde kan jeg slet ikke få øje på det konservative. Det var noget andet, der var på spil, og det er meget trist, at han ikke vandt over sine dæmoner – af hvilken art de end måtte være. Som jeg skrev til Jacob Rasmussen, er det væsentligt, at vi tror på, at det lader sig gøre at overvinde selv stor modgang og blive lykkelige igen.

    Ungdommen skal ikke spejle sig i Mads Holgers livsstil, der vil være direkte farlig for de fleste.

  38. Af Maria Due

    -

    To indlæg i filteret.

  39. Af r. vangkilde

    -

    KORTSLUTTET ! den indre og den ydre Mads kortsluttede, ELLER var den konservative distance
    blænder, der pludselig var blevet voksen mand, og uden erfaring med rod i det virkelige liv.

  40. Af J Marti

    -

    “Det er en uhørt luxus, at tillade sig selv, at tage sit eget liv – da der er andre end én selv, der skal leve med smerten, og selvmord kræver 30 år i “Skærsilden”, hvis ikke for én selv, så for de pårørende.”
    Knage

    Ævl! Det kræver sin mand eller kvinde..Og viser sådan set blot at MH var yderst modig, som Hemmingway mv. og andre i historien..Han efterlod sig ingen små børn, hvis da kunne vi diskutere..

    “AF J NIELSEN – 6. JULI 2016 14:11
    Jeg mener at der er en tendens til at selvmord er arveligt. Ligesom misbrug og vold. Fra far til søn”

    Ævl, mm. vi taler fra forældre til datter også…Jeg ser det som modigt..Hvis jeg blev alvorligt syg og skulle dø, nu da “assisted suicide” ikke er lovligt, håber jeg at jeg kunne gøre det af med mig selv hurtig..Personligt ville jeg foretrække et jagtgevær som Hemmingway…I DK er man dog tvunget ud i knive, hængning , piller mv.,,,Langsomme måder at dø for, for de fleste..Er jo dog nogle jægere…Nu ved vi jo ikke hvorledes MH døde, men som konservativ, kunne han udmærket have haft jagtvåben og gjorde det af med sig selv på den hurtige måde..Dette håbe jeg da for ham, for alt for mange Danskere må hoppe ud foran toge, mv og dør smertefuldt…

    AF E. LARSEN – 6. JULI 2016 16:31
    Niels Peter Lemke, du er da en usædvanlig ubehagelig person. Respekter dog den stakkels Mads Holger

    Enig for første gang med larzen..

  41. Af Henrik Knage

    -

    Jeg er totalt uenig. Det er netop generation y – der sætter dagsordenen – for den kan kun blive bedre end x – generationen, som jeg tilhører. Stå ved skønne kællinger, i har intet at tabe, men alt at vinde.

  42. Af J Marti

    -

    AF NIELS PETER LEMCHE – 6. JULI 2016 15:33
    Skulle Berlingeren i øvrigt ikke have redigeret listen over bidragydere her på bloggen. MadsHolger står der stadig som aktiv blogger.

    Et svinsk indlæg af kravlenissen..Naturligvis er det korrekt at ære manden, via hans mening!

  43. Af Niels Juul Hansen

    -

    Helt enig med Keld Andersen og Maria Due.

    Det er selvfølgelig altid uhyre tragisk, når et menneske vælger at tage sit eget liv, men sammenligningen med Tove Ditlevsen er absurd.

    Mads Holger havde passet bedre som søn af rig aristokrat og levet for 150 år siden i stedet for at holde fester ombord lejede fly.

  44. Af Niels Peter Lemche

    -

    E. LARSEN, for det første kunne du stave mit navn korrekt, for det andet aner jeg ikke, hvad du sigter til. For én ting er sikker: Mads Holger var ikke marttinisjussen. Men hvem er du da?

  45. Af J Nielsen

    -

    “Jeg forstår ikke det med de ‘tidligere 1980ere’? Hvad er de erstattet med siden de nu er ‘tidligere’?”

    Godt set. “The decade formerly known as the nineteen-eighties” lever videre under pseudonym.

    Så er der Nullerne. Udødeliggjort i Nyrups selvbiografi “Poul og Nullerne”. Med slet skjult henvisning til tidligere og senere socialdemokratiske ledere – og en gammel julekalender.

  46. Af J. VM Martinez

    -

    AF NIE LS P ETER LE MCHE – 6. JULI 2016 19:39
    “E. LARS EN, for det første kunne du stave mit navn korrekt, for det andet aner jeg ikke, hvad du sigter til. For én ting er sikker: Mads Holger var ikke martti nisj ussen. Men hvem er du da?”

    Lem.k e er naturligvis en trold..Han skriver kun en kommentar, når han finder en vinkel angående religion..Aldrig direkte relateret til emnet..Undersøg det selv?

    Ingen bryder sig om den radik ale besser wisser..Hverken i venstre eller højrefløjen.

  47. Af Henrik Knage

    -

    Jeg håber ikke for dig, at Mads Holger er den moderne verdens svar på Tove
    Ditlevsen. Der er lysår til forskel. Og til dem der side – stiller Mads Holger, med Micael Strunge, har jeg blot, at tilføje, at så kan man li´så godt sammenligne Roskildefestival, med “Smukfest” i Skanderborg første week – end i august. Der er tale om blasfemi.
    Jeg har været til utallige festivals – og jeg hader dem alle, fordi på festivals så ser man altid sig selv.

  48. Af J. VM Martinez

    -

    AF MARIA DUE – 6. JULI 2016 13:54
    “Endnu flere trusler fra Henrik Knage. Sidst var de rettet mod Lemcke og kunne kun opfattes som voldelige.”

    Faktisk enig med dig denne gang Marie, tro det eller ej..Lyder som en fysisk trussel om kvælning ja…Du burde skamme dig knage..Men ord kan misforstås jo.

    Måske var indlægget ikke af knage? Jeg erindre aldrig fysiske trusler om vold fra ham før?

  49. Af J. Hansen

    -

    AF KIM P OLSEN – 6. JULI 2016 19:54
    “Selv deltager jeg gerne på bloggene, når Berlingske er kommet uvæsenet til livs.”

    Ja. Med en deltagelse og indlæg som dette.

    “AF KIM OLSEN – 28. JANUAR 2014 21:07
    Tak! Tak fordi vi slipper for dig din lede manipulerende so!”

    Fra Anne Sophia Hermansens blog:
    “Tak for kampen”
    http://annesophia.blogs.berlingske.dk/2014/01/28/tak-for-kampen/comment-page-1/#comments

    Om Amalie Lyhne skriver Kim P Olsen:
    “Så er det hjem i køkkenet Amalie. Du har på alle måder misbrugt din frihed til at tale og optræde i forsamlinger.”

    Ja. Kim P Olsens deltagelse i debatten kan ikke undværes.

  50. Af Johanna Elisabeth Nielsen

    -

    “De tog begge deres eget liv, men er begge udødelige.”

    Hvordan kan man få sig selv til at skrive den slags? Hvor er den gode smag? Ikke hos Kasper Støvring, den magtede de ikke at udvikle på universitetet. Han er ogå tåkrummende, og det samme gælder tre journalisters nekrologer på forsiden.

    Det startede med prinsesse Diana, som man også gjorde til noget andet, end hun var. Hvis de døde kunne tage til genmæle, tror jeg, at de ville sige, at det var bedre, hvis man havde nøjedes med at holde af dem, som de var. Men det var åbenbart ikke nok.

    “Jeg kendte ikke Mads Holger, og jeg har aldrig mødt ham. Han var 14 år ældre end mig, i mine øjne en voksen mand.”

    Kunne der herske tvivl om det, og er 24 årige ikke mere voksne?

  51. Af bjarne petersen

    -

    Hol gers triste skæbne er måske endnu et eksempel ud af utallige eksempler, på at det ikke er godt for børn at vokse op i en halv familie, hvor faderen er fraværende. Ethvert barn har brug for både sin far og mor. Een forælder kan ikke klare at være to forældre. Den rødradikale familiepolitik m.m. (der har bragt skilsmissetallet op på 55%) har været til ulykke for tusinder og atter tusinder af børn og unge. Deres barndom er ofte blevet ødelagt, med livsvarige traumer og psykiske lidelser som resultat.

  52. Af Niels Peter Lemche

    -

    JOHANNA ELISABETH NIELSEN , der er vel intet galt i sammenligningen. Men jeg husker engang en nekrolog over en engelsk kollega, der også begik selvmord: Han var afholdt af alle, undtagen sig selv. Om Mads Holger var afholdt af alle, tvivler jeg på; men vi er blevet lidt fattigere ved hans død. Om Tove Ditlevsen kan man vel sige det samme, selv om hendes aftryk var kraftigere.

  53. Af bjarne petersen

    -

    Hol gers triste skæbne er måske endnu et eksempel ud af utallige eksempler, på at det ikke er godt for børn at vokse op i en halv familie, hvor faderen er fraværende. Ethvert barn har brug for både sin far og mor. Een forælder kan ikke klare at være to forældre. Den rødradikale familiepolitik m.m. (der har bragt skilsmissetallet op på 55%) har været til ulykke for tusinder og atter tusinder af børn og unge. Deres barndom er ofte blevet ødelagt, med livsvarige traumer og psykiske lidelser som resultat.

    I det hele taget er partiernes samlede politik overfor vi danskere efterhånden så asocial, illoyal, kortsynet og menneskefjendsk, at der er grund til dyb bekymring.

  54. Af Elisabeth Lindhardt

    -

    Det korte svar på spørgsmålet i overskriften: NEJ!
    Iøvrigt tankevækkende at medierne (ikke de sociale) har haft større nekrologer over Mads Holger end Eli Wiesel, der døde 2. juli.

  55. Af J. Hans en

    -

    Hvem var Mads Holger egentlig?

  56. Af Finn Larsen

    -

    Meget trist. Til at skrive var han klart bedst på B.dk.

  57. Af Kim Kaos

    -

    Jeg sidder lidt med den samme følelse som Elisabeth Lindhardt – det er nu sært så meget som Mads Holgers død fylder i medier og så lidt som Eli Wiesels død gør.

    Mads Holger var hverken Tove Ditlevsen eller Michael Strunge og slet ikke Eli Wiesel og alligevel så render folk rundt og opfører sig som om at verden er ved at gå under.

    Mads Holger havde en god pen – men på ingen måde i klasse med nogle af de andre.

    Hans død var tragisk – men hverken skoler eller pladser vil blive opkaldt efter ham og om få år vil hans skriverier være glemt – modsat Toves, Michaels og Elis værker som vil leve mange mange år ud i fremtiden.

  58. Af Maria Due

    -

    Hvad Mads Holger manglede af ros fra anmelderne fik han ved sin død af journalister på denne avis’ forside og på de sociale medier. Det er et gennemgående tema, at hans blog var en af Berlingskes mest læste.

    Har man mon læst kommentarerne? Det var sjældent, at jeg gjorde det, for jeg har opgivet at finde ud af, hvad de erklærede nykonservative og deres yndlingsskribenter lægger i begrebet konservativ. Jeg kan kun få øje på en variabel strømning, en tabt drøm og en stærk længsel, og den slags følelser kan vel gribe de fleste, men det er sjældent, at man kan bygge noget livskraftigt på dem. Farlige kan de også være, hvis de spænder ben for virkeligheden.

    Forhåbentlig vil nogen på et senere tidspunkt tage dette emne op., Jeg har fortsat to svar på ubehagelige angreb liggende i filteret, og det er vel mest sandsynligt, at dette også ender der.

  59. Af Niels Juul Hansen

    -

    Kære Iben (og Katrine),

    I ødelægger fuldstændig jeres debatblog, når i ‘botaniserer’ i indlæggene.

    I må ikke glemme at ytringsfrihed ikke er noget I styrer:

  60. Af Niels Peter Lemche

    -

    E. LARSEN , jeg har stadig ikke fået nogen forklaring fra dig.

  61. Af Birger Nielsen

    -

    Ja, hvem var Mads Holger egentlig ?
    Vidste han det selv?
    Var han egentlig ikke en evigt søgende og fortvivlet sjæl, der aldrig helt fandt sit ståsted i tilværelsen?
    Jeg kender ham ikke fra andet end mediernes overfladiske opslag.

    Jeg er først for nyligt stødt på ham her på hans blog, hvor jeg flere gange er blevet verfet væk, når jeg kritiserede noget, der ikke passede ham. Man tænker på, at en halvuddannet mand på 38 sådan uden videre kan tillade at slette indlæg fra en halvgammel rotte som mig, der i har læst bøger i 60 år og beskæftiget sig med uddannelse i over 40.
    Jeg kritiserede ham for at lukke de debatter, han selv rejste, uden at høre på andres mening, og hans sprog for at virke kunstigt og affekteret.
    Nå pyt, jeg er ikke så nærtagende, men det var han måske.

    De seneste par dage efter hans tragiske død, har jeg læst og hørt lidt mere om ham. Jeg har i en vis udstrækning ændret mit syn på MH. Jeg må indrømme, at han havde en formidabel og
    misundelsesværdig evne til at formulere sig både skriftligt og mundtligt. Han virkede til at have en for en 38-årig forbavsende stor viden om mange ting, som han på letteste måde viderebragte. Om han var distanceblænder, kan jeg ikke gennemskue, men tingene kommer altid til at stå i et andet lys efter et så tragisk dødsfald.
    Uanset om man brød sig om MH eller ej, vil det altid stå som et tab at miste en så levende debattør. Trist.
    Man må håbe, at hans tro på Gud har hjulpet ham. Selv ejer jeg ikke den tro.

  62. Af Maria Due

    -

    Birger Nielsen.

    Også jeg har fundet lejlighed til at orientere mig lidt mere om Mads Holger, og jeg nåede frem til, at han først og fremmest var et typisk københavnerfænomen og som sådan karakteriseret af spidse og spiddende kommentarer men samtidig værdsat som et venligt menneske. Dette særligt københavnske har bl.a. afspejlet sig i, at Mads Holgers nekrolog i Morgenavisen Jyllands-Posten indtil videre har bestået i, at journalistpraktikant Morten Bruhn har forfattet to artikler, hvoraf den ene består af Mads Holger-citater, og den anden en række tvivlsomme og højtspændte twitterkommentarer til hans død af politikere som Ida Auken, Zenia Stampe, Joachim B. Olsen og Morten Messerschmidt samt nogle ord fra en anden mediekendis Mads Brügger.

    Dette var efter min mening tankevækkende men ikke tilfredsstillende, så jeg ledte videre og fandt en anmeldelse af Mads Holgers seneste bog, skrevet af JP’s erfarne anmelder Katrine Sommer Boysen, der vanskeligt kunne have været mere negativ. Det var nok heller ikke der, Mads Holger fangede sit publikum.

    Ergo ledte jeg videre og fandt Mads Holgers egne udtalelser om, at han lignede sin far og ikke sin mor, dog uden faderens ryggesløshed, og deri tror jeg ham gerne. Men skal jeg også tro Mads Holger, når han beskrev sig selv som ”libertiner”, jeg synes jo ikke, at de historier, som jeg har læst fra hans hånd om hans meget omtalte liv vidner om mange forhold til voksne kvinder, de kredser mest om teenagepiger og det, der ligner. Så her spejder jeg efter andre forklaringer på den tragedie, det utvivlsomt er, når et menneske i Mads Holgers alder ikke mere kan udholde livet. For min årgang er springet til verdenslitteratur skrevet af Henrik Ibsen ikke langt, vi brugte meget tid på gengangere og arvesynd, og livet har lært mig, at noget af det mest sprængfarlige er de urkræfter, der er på spil mellem fædre og sønner. De kan være forfærdende destruktive.

  63. Af E. Larsen

    -

    N.P.Lemsche, Dit indlæg er præcis som du er. Og det er en undtagelse at jeg gider svare dig. Men du skriver “Mads Holger var ikke martinisjussen” – men hvem var du?
    Hvad mener du ? Kan du dog ikke respektere andre mennesker?
    Manden var selvfølgelig ikke “lige din kop af te”, men tænk, dog på at hverken du eller jeg ved, hvor trist og syg manden desværre nok var efter et liv, der ikke tilsyneladende var så godt i virkeligheden. (Slet ikke som dit, der jo viser en “høj uddannelse og en “overflytning” til de åh-så multi-kulti svenskere. Nyd dog dig selv derovre , men skån os danskere for dine åh, så mange røde meninger. Tak.
    Sidste ord til dig. Og fra mig igen dyb respekt til Mads Holger og hans familie.

  64. Af Niels Peter Lemche

    -

    E. Larsen, nu har jeg set hele denne blog igennem, og jeg kan ikke finde det, du citerer. Er det bare noget, du selv finder på, eller noget, du har fundet på en anden blog? Jeg kan i øvrigt godt stave til Larsen, så måske du en dag også kan stave til Lemche, selv om jeg tvivler. Men det er ærlig talt ubehageligt at blive hængt ud for noget, jeg ikke har sagt her. Hvis det så bare er om den falske fodboldspiller, er det ikke noget problem; men du lyver jo om dine meddebattører, og det er temmelig ringe.

  65. Af Niels Peter Lemche

    -

    Jo, nu fandt jeg ud af, hvad du citerer, Hr. Larsen, men hvordan du kan få det til at være en tilsvining af Mads Holger, ja, det undrer jeg mig over. Det kræver en hvis opfindsomhed.

    Så lad nu være med at svare. Du har dummet dig, og så er det nok bedst at tige helt stille.

  66. Af Maria Due

    -

    Ja. løgnene florerer. På Støvrings blog ligger mit forsvar mod nogle af de grovere fanget i filteret, og det samme gælder her, hvor ingen gider tømme filteret, og Larsens svinerier derfor har fået lov til at stå uantastet (på andet døgn) Det var dumt af mig at skrive nogle debatindlæg, for her er ikke til at være for hadefulde personer, men jeg syntes, at bl.a. Jesper Beinovs gæt på, at Mads Holger bliver ikon for de nykonservatives intellektuelle kaldte på en bemærkning.

  67. Af Henrik Knage

    -

    Sådan opfattede jeg Mads Holger; men det er desværre ikke mig der har skrevet det. Citatet kommer fra en kommentar i Jyllandsposten i dag.

    Må Mads Holder hvile i fred og æret være hans minde. Trist at vi mistede ham. Han var en velbegavet, ægte klassisk konservativ. Og selvfølgelig meget mere for hans nærmeste.

    Han fik mig virkelig til at grine engang. Det var lige efter terrorangrebet i Paris. Og mange sagde i den forbindelse at vi skal forsætte med at gøre alting som vi plejer, for ellers har terroristerne jo vundet.

    Mads Holger kom så med en anekdote, frit fortalt efter hukommelsen: En mand og hans kone sidder i deres hus og lynet slår ned og der går ild i huset. Så siger manden; nu er klokken 9, det er vist sengetid. Og konen svarer så; Jamen der er jo ild i huset. Hvortil manden svarer; vi må bare gøre som vi plejer, ellers har lynet jo vundet.

    Citat slut.

  68. Af J Nielsen

    -

    Hvem i alverden går i seng klokken 9.

  69. Af Henrik Knage

    -

    Det er der mange der gør – går i seng klokken 09:00, specielt hvis man har været i byen. Ellers er sengetiden klokken 21:00 🙂

  70. Af Maria Due

    -

    En rettelse for god ordens skyld.

    Jesper Beinov skrev ikke om nykonservative men om kulturkonservative, hvad han så end mente med det. Uden at det skal opfattes som en urimelig kritik, kan jeg vel tillade mig at skrive, at der i disse år jongleres så meget med begreberne, at de bliver meningsløser for de fleste af os andre.. Mads Holger var det, som min nabo (tidligere konservativ politiker) kalder en arbejderkonservativ eller nørrebrokonservativ, hvormed han mener den konservative vælgergruppe, der betragtede det som led i en social opstigning at sløjfe socialdemokratiet, fordi der er mere prestige i at stemme konservativt. Dette har altid ladet sig gøre uden større problemer, og Det Konservative Folkeparti var gennem det 20. årh. meget opmærksom på disse vælgere. Så opmærksomme, at partiets andre vælgere sivede, mens partiet svigtede sine oprindelige mærkesager og lod andre overtage det vakuum, som opstod i den proces.

    Jeg har hørt Lars Hedegaard, der stadig mener det, som han altid har ment (siger han) forsvare Trotskijs ideologi en temaaften i Trykkefrihedsselskabet, så vidt jeg husker, var det i februar 2010, med en påstand om, at denne munkemarxisme sigtede mod at munde ud i liberalisme. Og jeg har også talrige gange set og hørt Trykkefrihedsselskabets kernetropper fra Winkel Holm til Jalving og alle deres supportere på bloggene pålægge liberale ansvaret for alt ondt på denne jord samt heftigt benægte, at DF er et socialdemokrati. Der er ingen grund til at bruge mere tid på den slags, endsige lade sig skælde ud i Berlingskes blogforum, hvor Venstres vælgere ikke regnes for det skidt, vi træder på, og livet for frontfigurerne synes at handle om ens seneste udgivelse og debatkamp mod Politiken.

    Iben Krog Rasmussen kan glæde sig over, at det går bedre for svinefarmerne, og at mælkepriserne er på vej op. Det var også på tide. Jeg glæder mig desuden over, at JP trods fortidens sammenstød med Jørgen Schleimann har givet ham et fint eftermæle med nekrologen “Frygtløs, farverig og frisindet”. Schleimann kom langt omkring, han blev til noget, og som Tor Tolstrup skriver, var han i besiddelse af en imponerende viden og en kompromisløs professionalisme og sneg sig i sit livs mange storme aldrig ud ad bagdøren. Han var “en frygtløs polemiker, og et flamboyant magtmenneske, ,men også et internationalt orienteret og frihedselskende renæssancemenneske med sans for livets goder”. Jørgen Schleimann var officer af æreslegionen, der ifølge Tolstrup er den højeste franske orden, og det blev også til andre ærefulde engagementer. Fint, at Berlingske midt i de overstrømmende omtale af Mads Holger også fik plads til nogle linjer om denne mand, der jo en overgang var tilknyttet Det Berlingske Hus. Hermed farvel og tak,. fordi jeg som en af Venstres vælgere har haft mulighed for at skrive min mening, omend den af næsten alle har været ilde hørt. Man skal jo ikke tro, at man er noget.

  71. Af Maria Due

    -

    Nu er det tæt på tre dage siden, at jeg forsøgte at forsvare mine synspunkter, men de ligger stadig i filteret. Et tredje er netop postet og gør dem selskab, så det vil i stedet finde vej til andre fora.

  72. Af J. Hans en

    -

    Der er skrevet en del pænt om Mads Holger.
    Det har han sikkert fortjent.

    Men det pæneste som man kan skrive om Mads Holger, det har jeg endnu ikke set.
    Det var, at Mads Holger aldrig deltog i den populistiske og fremmedfjendske hetz som kører på Berlingske.
    Det var han for anstændig og ordentlig til.

Kommentarer er lukket.